Tuesday, August 25, 2015

ජවිපෙ හඬ නිහඬ නොවනු පිණිස....

ඡන්ද ප්‍රතිඵල ගැන වැල්වටාරම් නොසෑහෙන්න ගෙවුනු දින කිහිපයේම අසන්නට-කියවන්නට ලැබුණත්, ආසන 15ක්වත් ගනු ඇතැයි අපේක්ෂා කළ ජවිපෙ ආසන හයකට සීමා වීම පිළිබඳව නම් තවදුරටත් කතා කළ යුතු යැයි සිතුණි. 

මේ ප්‍රතිඵලයෙන් පෙනෙන්නේ තවමත් ජවිපෙට රටේ පාලන බලය හෝ සැළකිය යුතු බලයක් ලබා දීමට පොදු මහජනයා සූදානම් නැති බව ද? 

මා විශ්වාස කරන හැටියට 80 දශකයේ අගබාගයෙන් පසුව බිහි වූ පරපුර හැරුණු කොට, ඊට එහා ජීවන අත්දැකීම් ඇති ජනතාව තුළ  සමස්තයක් වශයෙන් ජවිපෙ පිළිබඳව ඇත්තේ පැහැදිළි-ප්‍රසාදජනක ආකල්පයක් නොවේ. ඊට බෙහෙවින්ම බලපෑවේ 71 සහ 89 කැරළිය. හේතුඵලවාදීව කරුණු කාරණා විශ්ලේෂණය කළ හැකි- විග්‍රහ කළ හැකි- ප්‍රබුද්ධ සංවාද ගොඩ නැගිය හැකි- පොදු මහජනයාගේ චින්තනයේ සීමා මායිම් පුළුල් කළ හැකි- මසුරන් කටවල් ඇති වාදීභසිංහලා වූවාට, තවමත් ජවිපෙට පාලන බලය දෙන්නට පොදු ජනයා නොපෙළඹෙන්නේ ඒ යුගයේ තමන් ලද-දුටු ජීවිත අත්දැකීම් ඔස්සේ ජවිපෙ පිළිබඳව ගොඩ නැගුණු ඍණ ආකල්ප නිසාය. දන්නා යකාට වඩා නොදන්නා යක්කු කැන්දන් ඒමට ජනතාව කොහොමත් බයය. 

71-89 අවි අතට ගෙන බලය ගන්නට කරන ලද එම ප්‍රයත්නයන් නොවන්නට, ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදී ලෙස දේශපාලනයේ අඛණ්ඩව යෙදුණි නම් අද වන විට රටේ පාලන බලය මහජන ඡන්දයෙන්ම ලබා ගන්නට තරම් ජවිපෙ ඉතා ශක්තිමත් සහ ජනප්‍රිය පක්ෂයක් වන්නට ඉඩ තිබුණි. 

ජවිපෙ පිළිබඳව පොදු මහජනයාගේ ආකල්පය එසේ වුව ද, පසුගිය මාස හය හතක කාලය තුළ සමාජ මාධ්‍යජාල ඇසුරු කරන තරුණ ප්‍රජාව අතර ජවිපෙ පිළිබඳව ඉමහත් ජනප්‍රියත්වයක් ගොඩ නැගෙමින් තිබුණි. එම තත්වය බෙහෙවින්ම දක්නට ලැබුණේ ජවිපෙ නායකත්ව මාරුවත් සමගය. විශේෂයෙන්ම අනුර කුමාරගේ දේශපාලන සන්නිවේදන භාවිතාවේ දක්ෂතාව මේ සඳහා බෙහෙවින්ම බලපෑවේය. 

මෙවර පාර්ලිමේන්තු මැතිවරණයේදී ජවිපෙට අලුතින් එකතු වන්නට තිබුණේ පසුගිය ජනපතිවරණයේදී මෛත්‍රීපාල සිරිසේන මහතාට වැටුණු පාවෙන ඡන්දය. එහෙත්, අපේක්ෂා කළ තරම් ජවිපෙට ඡන්ද වැටී නොතිබුණි. ඊට ද හේතුවක් තිබේ. හිටපු ජනපති කැන්දනවා ද , නැතිනම් එජාපයට දී එය වළක්වනවා ද යන්න පාවෙන ඡන්ද බොහොමයක් තීරණය කර ඇත. අනෙක් කාරණය නම්, මෙලෙස අලුතින් ආකර්ෂණය වූවන් ජවිපෙ දේශපාලන දර්ශනය පිළිබඳ දැනුවත්භාවයකින් යුත් පිරිසක් නොව අනුර කුමාර, සමන්ත විද්‍යාරත්න වැන්නවුන්ගේ කතාවන්ට ආකර්ෂණය වූවන් වීමයි. 

අනුර කුමාරගේ ආකර්ෂණීය කතාවලට මුහුණුපොතේ දහස් ගණනින් ලයික් වැටෙද්දී, දහස් ගණනින් ෂෙයා වෙද්දි සැබවින්ම ජවිපෙට ලොකු රැල්ලක් ඇති බව පෙනෙන්නට තිබුණි. එහෙත් එය බිම් මට්ටම දක්වා දිවුණු ප්‍රචාරණයක් නොවුණු අතර, ලයික් -ෂෙයා කළවුන් බොහොමයක් ද ඡන්ද පොළට ගොස් අලියාට හෝ බුලත් කොළයට කතිරය ගසා ඇති බව පෙනේ.  

එහෙත්, පොතේගුරුවාදී- රටේ සමාජ වටපිටාව තේරුම් නොගත් අතීත නායකයන්ට වඩා අනුර කුමාරගේ වත්මන් නායකත්වය හොඳය. ආකර්ෂණශීලීය. මහානායක හිමියන් අපවත් වූ පසු ඊට සහභාගි වූ අනුර කුමාර දිසානායක බෞද්ධාගමට අනුව එහිමියන්ට නිවන් ප්‍රාර්ථනා කරනා බව කීවේ එනිසාය. නිවනවත්-කර්මයවත් ජවිපෙ දේශපාලන දර්ශනයට පෑහෙන ඒවා නොවේ. එසේම, භෞතිකවාදය මත පිහිටි මාක්ස්වාදය විඥානවාදයන්හි - ප්‍රාර්ථනාවන්හි ඇති නිසරුබව අවධාරණය කරයි. සැබවින්ම ප්‍රාර්ථනාවන්ගෙන් ලැබෙන සාධනීය ඵලයක් ද නැත. එහෙත්, පක්ෂයට අධ්‍යාපනය- ජනතාවට දේශපාලනය යන සිද්ධාන්තයේ කටයුතු කරමින් වත්මන් නායකයා ජනතාව පක්ෂය වෙත ඇද ගන්නට උත්සාහ ගනිමින් සිටී. ජවිපෙ තවදුරටත් සන්නද්ධ විප්ලවයක් කෙරෙහි විශ්වාසය නොතබන බව ද ස්ථිරසාරව ප්‍රකාශ කර ඇත. 

ජවිපෙ මෑතක් වන තුරුම කළේ හුදෙක් වර්ජනවලට-අරගලවලට-උද්ඝෝෂණවලට දේශපාලනය සීමා කිරීමයි. එම අරගල-වර්ජන-උද්ඝෝෂණ සම්බන්ධයෙන් වුව ද අප දුටුවේ ඒවා තවත් මිනිසුන් කොට්ඨාශයකගේ අයිතිවාසිකම් උල්ලංඝනය කරමින් සිදු කරනා ආකාරයයි. නිදසුන් ලෙස දහසකුත් වැඩ රාජකාරි සඳහා මහමගට බසින මිනිසුන්ගේ නිදහස් ගමනාගමනයට ඇති අයිතිය උල්ලංඝනය කරමින් - පාර වසා ගෙන කරනා උද්ඝෝෂණ නිසා ඒ මොහොතේ රස්තියාදු වන කිසිවෙක් එහි සංවිධායකයන් පිළිබඳව සහ ඔවුන්ගේ සටන්පාඨ පිළිබඳව ප්‍රසාදයක් ඇති කරගන්නේ නැත. එබැවින්, ප්‍රශ්න-ගැටලු බවටත්, ගැටලු අර්බුද බවටත් නිර්මාණය නොකර ප්‍රශ්න තිබේ නම්, වඩා යුක්තිසහගත ලෙස ඒ වෙනුවෙන් හඬ නැගීමට-පෙනී සිටීමට ද ජවිපෙ කටයුතු කළ යුතුය.  

මෙම ඡන්ද ප්‍රතිඵලයෙන් අධෛර්යමත් නොවී, කිසිවෙකුටත් මුක්කු නොගසා පාර්ලිමේන්තුව තුළත් ඉන් පිටතත්  ජනතාවගේ සැබෑ හඬ බලය බවට ජවිපෙ පත් විය යුතුය.  ජවිපෙ සිටගෙන සිටින වත්මන් ආස්ථානය ඒ සඳහා ප්‍රබල පිටුබලයක් සපයනු ඇත. මෙවර සිතූ තරම් ප්‍රතිඵල නොමැති වුවත්, නොබෝ මසකින් එළඹෙන පළාත් පාලන මැතිවරණයේදී ජවිපෙට වැඩි බලයක් ලැබෙනු ඇත යන්න අපගේ විශ්වාසයයි. 

Saturday, August 22, 2015

ජාතික ලැයිස්තුව ද පජාත ලැයිස්තුව ද?

මේ සතියේ සඳුදා පැවති මහ මැතිවරණයෙන් 196 දෙනෙක් පාර්ලිමේන්තුවට තේරී පත්වුණි. ජාතික ලැයිස්තුවෙන්  තෝරාපත්කර ගත යුතු ඉතිරි 29 දෙනා, එක් එක් පක්ෂවලට බෙදී ගියේ එජාපයට ජාතික ලැයිස්තුවෙන් 13ක් ද, එජනිසයට 12ක් ද, දෙමළ ජාතික සන්ධානයට හා ජවිපෙට 2 බැගින් ද වශයෙනි. 

වාරණයක් හෝ සීමා පැනවීමක් නොතිබුණත්, මේ ජාතික ලැයිස්තුව තිබෙන්නේ මහ මැතිවරණයට ඉදිරිපත් වී ජනතාව ප්‍රතිකේෂ කළවුන් යළි කැන්දන් ඒමට නොවේ. විවිධ ක්ෂේත්‍රවල විද්වතුන්ට-වෘත්තිකයන්ට තරඟයට ඉදිරිපත් නොකර ඍජුවම අවස්ථාව ලබා දීමටය. ඒ අතරට, තමන්ගේ පක්ෂයෙන් තරඟයට ඉදිරිපත් නොකර ජාතික ලැයිස්තුවෙන් ඇතුළත් කිරීමට නියම කර ගත් අය සිටිය ද ගැටලුවක් නැත. එහෙත්, ජනතාව ප්‍රතික්ෂේප කරපු පරාජිතයන් යළි ජාතික ලැයිස්තුවෙන් පත් කිරීම මැතිවරණයක මුඛ්‍ය පරමාර්ථයට කොතරම් ගැළපෙනවා ද කියන එක අප නොව ඒ ඒ පක්ෂ නායකයන් සිතා බැලුවොත් ඉතා වටින්නේය. 

ඒ අතින්, එජාප නායකයා නම් තම පක්ෂයේ පරාජිතයන්ට ජාතික ලැයිස්තුව හරහා යළි අවස්ථාව නොදීමෙන් සිය ආදර්ශසම්පන්නබව පෙන්නා ඇත. මේ ප්‍රශංසාවේ මල්මිට ඔහුටය. 
Bunch Of Flowers For UNP 
එහෙත්, යුක්තියේ දෙවඟනටත් වඩා යුක්තිය -සාධාරණත්වය වෙනුවෙන් පෙනී සිටිනවා යැයි පෙන්වන- මෛත්‍රියේ ප්‍රතිමූර්තිය වන් අය ජාතික ලැයිස්තුවෙන් මන්ත්‍රීන් පත් කරන ආකාරය නම් හරිම අපූරුය. 

උඩ බලාගෙන කෙළ ගසා ගත්තා නම් ඊට හොඳය. එජනිස සභාපති  වත්මන් ජනපතිගේ ජාතික ලැයිස්තු පත් කිරිල්ල බලන විට මැතිවරණයක් නොතිබ්බා නම් වඩා අගනේ යැයි සිතේ. රාජිත ඇස් බී, තිලංග, විජිතමුණි, මහින්ද සමරසිංහ, ලක්ෂ්මන් යාපා යළි පිටපාරෙන් දියවන්නාවේය. ඒ අනුව, එජනිස ජාතික ලැයිස්තුව පජාත ලැයිස්තුවක් බවට පත් කර තිබේ. 

රටට විශේෂයෙන්ම දේශපාලනඥයන්ට ආදර්ශ සපයන ජවිපෙ ද ජාතික ලැයිස්තුවෙන් මන්ත්‍රීවරු පත් කිරීමේදී (ජවිපෙන් මාතරට තරඟ කර පරාද වූ සුනිල් හඳුන්නෙත්ති පත් කිරීම), මෙවර එජාපය ආදර්ශයට ගනිමින් කටයුතු කළා නම් ඔවුන් වටා ගොඩනැගෙන වටිනාකම කියලා වැඩක් නැතිය. 

Wednesday, August 12, 2015

රටේ අනෙකුත් ජනවර්ගයන්ට නොමැති, දෙමළ ජනතාවට පමණක් ඇති ප්‍රශ්නය කුමක් ද?

1948 ලත් නිදහසින් පසු, ගත වූ දශක ගණනාව තුළ විවිධ ආණ්ඩු විසින් සහ විවිධ පුද්ගල කණ්ඩායම් විසින් ගන්නා ලද අදූරදර්ශී ක්‍රියාමාර්ග නිසා, නිදසුන් ලෙස 1956 බණ්ඩාරනායක මහතා විසින් සිංහල පමණක් රාජ්‍ය භාෂාව  කිරීම, පටු අරමුණු රැගත් ඇතැම් දෙමළ විද්වතුන් සහ දේශපාලනඥයන් විසින් නිජබිම් සංකල්පය පෙරටු කොට බෙදුම්වාදය පෝෂණය කිරීම, 1983 දී හමුදා සෙබළුන් 13ක් කොටි සංවිධානය විසින් ඝාතනය කිරීමත් සමග ඇති වූ කෝපය අහිංසක දෙමළ මිනිසුන් මතින් පිට කිරීම ආදී නොයෙකුත් ක්‍රියාමාර්ග නිසා දෙමළ ජනයාට ඇතැයි කියූ ජනවාර්ගික ප්‍රශ්නය ජාත්‍යන්තරීකරණය වූ සන්නද්ධ අරගලයක් දක්වා වර්ධනය වූ අතර, දශක තුනකට ආසන්න කාලයක් මුළුල්ලේ පැවති එම සන්නද්ධ අරගලයේ නිමාව සනිටුහන් වූයේ 2009 වසරේදීය. 

නමුත්, යුදමය වශයෙන් වැළලී ගිය කොටි සංවිධානයේ දේශපාලන දර්ශනයට යළි පණදෙමින්, මෙවර මහ මැතිවරණයේදී උතුරු පළාත නියෝජනය කරනා ඇතැම් ද්‍රවිඩ දේශපාලනඥයන් දෙමළ ජනතාවට ස්වයං නිර්ණය අයිතිය ඕනෑය- ෆෙඩරල් ඕනෑය-වෙනම රාජ්‍යයක් ඕනෑය කියමින් උතුරේ ඡන්දදායකයන්ගේ ඉහමොළ දූෂ්‍ය කරමින්- දෙමළ ජනතාව තුළ ශ්‍රී ලංකා රජය කෙරෙහි වැඩෙමින් පවත්නා බැඳීම බිඳුවා ලීමේ පටු දේශපාලනයක නියැළෙමින්, ප්‍රභාකරන් යළි වළෙන් නැගිටුවා ලීමට උත්සාහ ගනිමින් සිටින බවක් පෙනේ. 

ඇතැම් දෙමළ දේශපාලනඥයන්ට සැබවින්ම තිබෙන්නේ දෙමළ ජනතාව පිළිබඳ හද පත්ළෙන් උපන් දයාර්ද්‍ර ප්‍රේමයක් ද නැතිනම් තමන්ට කියා ලොව කිසිදු රටක් නැතැය යන මනෝභාවයේ හිඳිමින් ක්‍රමිකව වෙනම රාජ්‍යයක් බිහි කර ගැනීමේ අවශ්‍යතාවක් ද යන්න අප මඳක් විමසා බැලිය යුතුය.   

දෙමළ ජනයාට නොව අවම වශයෙන්, සිංහල ජනයාට හෝ තමන්ටම කියා වෙනම රටක් තිබේ ද? පිළිතුර නැත යන්නය. ශ්‍රී ලංකාවේ බහුතරය සිංහල බෞද්ධ බව සැබෑ නමුත්, මෙය සිංහල බෞද්ධ රටක් යැයි කීම සදාචාරාත්මකවත්, දේශපාලනිකවත්, ව්‍යවස්ථානුකූලවත් නිවැරදි නොවේ. එසේ ප්‍රවර්ධනය කළා කියා සිංහලයන්ට ලැබෙන දෙයක් ද නැත. අනෙක් කරුණ නම්, මේ රටේ පදිංචි සැවොම පාහේ විවිධ කාලවලදී සංක්‍රමණිකයන් ලෙස පැමිණියවුන් වන අතර, ව්‍යවස්ථාවෙන්ම පිළිගන්නා පරිදි අද දිනයේ ලියාපදිංචියෙන් රටේ පුරවැසියකු වන තැනැත්තාටත්, පරම්පරාවෙන් පුරවැසියකු වූ තැනැත්තාටත් හිමිවන්නේ සියලු දෙනාට හිමි පුරවැසි අයිතිවාසිකම්මය. එම නිසා, මේ රටේ වාර්ගික සහ ආගමික වශයෙන් පවතින බහුවිධත්වය අප සැවොම පිළිගත යුතුය. අප සැබෑ ලෙසම ශ්‍රී ලංකාවට ආදරය කරන්නෝ නම්, මෙය සිංහල බෞද්ධ රටක්ය යන පටු අදහසෙහි එල්බ නොසිටිය යුතු අතර, අනෙකුත් ජනවර්ගයන් ද මේ රට කැබලිකර ගැනීමේ මානසිකත්වයෙන් මිදිය යුතුය. එය ප්‍රවර්ධනය කිරීමම රටේ සංහිඳියාවට සහ යහපැවැත්මට හානිකරය. 

ලොව ජීවි භාෂා 6909 ක් ඇතැයි පැවසේ. (මූලාශ්‍රය) ඒ සෑම භාෂාවකටම අනන්‍ය ජනවර්ගයක් ඇතැයි උපකල්පනය කළහොත්, ලොව ජනවර්ගයන් ද එපමණක්ම (හෝ ඒ ආසන්න ප්‍රමාණයක්) තිබිය යුතුය. ඒ අනුව, ලොව ඇති ජනවර්ගයන් ප්‍රමාණයට සරිළන ලෙස රටවල් තිබේ ද? නැත. (2015 වසර වන විට ලොව පිළිගත් රටවල් තිබෙන්නේ 200කට ආසන්න ප්‍රමාණයකි.) 

වාර්ගික ව්‍යාප්තිය අනුව, වෙන වෙනම පාලනයන් බිහි කරන්නේ නම්, වාර්ගික මිශ්‍රණයක් සහිත ශ්‍රී ලංකාවේ බස්නාහිර පළාත සම්බන්ධයෙන් ගන්නා තීරණය කුමක් ද? 

වැදි ජනතාව සම්බන්ධයෙන් ගන්නා තීරණය කුමක් ද? 

නැගෙනහිර ජනතාව සම්බන්ධයෙන් සහ කඳුරට දෙමළ ජනතාව සම්බන්ධයෙන් ගන්නා තීරණය කුමක් ද?

පයබරවායට පිටිකර බෙහෙත් බඳින්නා සේ, ප්‍රශ්නය ඇත්තේ එකතැනකය. එහෙත් දේශපාලනඥයන් බෙහෙත් බඳින්නට යන්නේ තව තැනකය. 

සිංහල වේවා මුස්ලිම් වේවා දෙමළ වේවා වැදි ජනතාව වේවා මේ රටේ සියලු ජනයාට තිබෙන්නේ එකම වූ ජීවන අරගලයක් වන අතර, නැති ප්‍රශ්න ඇති කර ඒ ඔස්සේ දේශපාලන වාසි ගැනීමට සහ බලය වැඩි කර ගැනීමට පෙරේතකමක්-කෑදරකමක් තිබෙන්නේ දේශපාලනඥයන්ටය.  

උතුර ද දකුණ ද කියා හෝ නැගෙනහිර ද බස්නාහිර ද කියා හෝ කිසිදු භේදයක් තොරව විදුලි බල මණ්ඩලය, ජාතික ජල සම්පාදන හා ජලාපවහන මණ්ඩලය, මාර්ග සංවර්ධන අධිකාරිය ආදී ආයතන ජනතාවගේ මූලික යටිතල පහසුකම් සැපිරීමට කටයුතු කරන්නේ නම්, කිසිදු පළාත් භේදයකින් හෝ වාර්ගික භේදයකින් තොරව ප්‍රාථමික අධ්‍යාපනයේ සිට ප්‍රථම උපාධිය දක්වා රජයේ මැදිහත් වීමෙන් අධ්‍යාපනය ලබා දේ නම්, පරිපාලන අවශ්‍යතා ඉටු කර ගැනීම සඳහා ග්‍රාම නිලධාරී කාර්යාල- ප්‍රාදේශීය ලේකම් කාර්යාල- දිස්ත්‍රීක් ලේකම් කාර්යාල ආදිය  පිහිටුවා තිබේ නම්, කොළඹට නොපැමිණ තමන්ගේ පළාත් මට්ටමින් හෝ දිස්ත්‍රීක් මට්ටමින් පිහිටුවා ඇති රජයේ කාර්යාල මගින් තම කටයුතු සිදු කර ගත හැකි නම්, ව්‍යවස්ථාවෙන්ම ප්‍රතිපාදන සළසා දී ඇති පරිදි තමන්ගේ භාෂාවෙන් වැඩකටයුතු කර ගැනීමට හැකි නම්, නියෝජිත ප්‍රජාතන්ත්‍රවාදය හරහා රටේ අනෙකුත් පළාත්වල වැසියන්ට සේම උතුරේ ජීවත්වන වැසියන්ට ද තම නියෝජිතයන් පාර්ලිමේන්තුවට සහ අදාළ පළාත් පාලන ආයතනවලට පත් කර එවීමේ සමාන අවස්ථා තිබේ නම්, වෙනම කෑල්ලක් කඩා ගැනීමට හෝ වෙනම පාලන ඒකක පිහිටු වීමට තරම් අනෙකුත් ජනවර්ගයන්ට නොමැති දෙමළ ජනතාවට පමණක් ඇති ප්‍රශ්නය කුමක් ද? 

තිස්වසරක සාපලත් යුද්ධයෙහි ප්‍රතිඵල ලෙස තම ආදරණීය දූ පුතුන්-සහෝදරයන්- ඥාතීන් අහිමි වීම, වටිනා තම නිවාස-දේපළ විනාශ වීම, විඳුනු ලබන ආර්ථික දුෂ්කරතා, සම්පත් බෙදී යාමේ විෂමතා, යටිතල පහසුකම් සංවර්ධනයේ පවත්නා අඩුපාඩු ආදිය හුදු දෙමළ ජනතාවට පමණක් විශේෂිත ප්‍රශ්න නොවන අතර, ඒවා කිසිදු පළාත් භේදයකින් තොරව ඍජුව හෝ වක්‍රව යුද්ධයෙහි කටුක ඵල විඳි සහ විඳිමින් සිටින සියලු ශ්‍රී ලාංකිකයන් මුහුණ දෙමින් සිටින ප්‍රශ්න වේ. 

දෙමළ ජනතාවට තිබෙන ප්‍රශ්නය උතුරේ හමුදා කඳවුරු පැවතීම ද? 

හමුදා කඳවුරු ඇත්තේ උතුරේ පමණක් නම් සැබවින්ම උතුරේ ජනතාව පමණක් නොව රටේ සියලු දෙනාම ඊට එරෙහිව හඬ නැගිය යුතුය. නමුත් හමුදා කඳවුරු සෑම පළාතකම ඇත. එහෙත්, උතුරේ ජනජීවිතය සහ පරිපාලනය සාමාන්‍ය අතට හැරෙන විට, දැන් තිබෙන තරමින් හමුදා කඳවුරු අවශ්‍ය නොවන්නට පුලුවන. ඒ අනුව, යථාකාලයේදී සම්පූර්ණයෙන් හමුදා කඳවුරු ඉවත් නොකළ යුතු වුවත්, ජනතාවගේ ඉඩම් අත්පත් කරගෙන පිහිටුවා ඇති ඉඩම් යළි ජනතාවට ලබා දෙමින් හමුදා කඳවුරු-බැරැක්ක ප්‍රමාණය අඩු කළ යුතුමය. එය මේ වන විටත්, සිදු කරමින් පවතින්නකි. නිදසුනක් ලෙස යුද්ධය පැවති සමයේ සහ අවසන් වූ පසුවත් කොළඹ පාරවල් වසා-බැරැක්ක-මුරකපොලු තිබූ ප්‍රමාණයෙන් 80%ක්වත් දැන් නැත. එවැනි නිදහස් වටපිටාවක් උතුරේ ද ඇතිවිය යුතුමය. 

උතුරේ ජනතාවට කෙසේ වෙතත්, මේ රටේම පුරවැසියන් වන මුස්ලිම්, සිංහල ජනතාවට නම් ප්‍රශ්නයක් තිබේ. මුස්ලිම් ජනතාවට සහ සිංහල ජනතාවට උතුරේ පදිංචි විය නොහැක. ව්‍යාපාර කළ නොහැක. එසේ යම් ලෙසකින් හෝ කිරීමට ගියහොත්, එය සිංහලීකරණයක් හෝ මුස්ලිම්කරණයක් හෝ යැයි චෝදනා නගති. එහෙත් වැල්ලවත්තෙන් හෝ රටේ වෙනත් ඕනෑම තැනකින් සහෝදර දෙමළ වැසියන්ට පදිංචි වීමට-ව්‍යාපාර කිරීමට හැකි නම්, එය ව්‍යවස්ථානුකූලව රටේ සියලු පුරවැසියන්ට හිමි අයිතියක් නම්, රටේ අනෙකුත් වාර්ගිකයන්ට උතුරේ පදිංචි වීමට -ව්‍යාපාර කිරීමට තහංචි පැනවන්නේ කෙසේ ද? පුදුමය නම්, මේ සම්බන්ධයෙන් ඇතැම් කයිවාරුකාර සමාජ ක්‍රියාකාරිකයන් හඬක් නොනැගීමයි. 

ඉතිහාසයෙහි සිදු කළ වැරදිවලට අප රට දෙමළ-සිංහල-මුස්ලිම් යන භේදයකින් තොරව ජීවිත හා දේපළ වලින් නොසෑහෙන්න වන්දි ගෙවා ඇති බැවින්, තවදුරටත් එසේ නොවනු පිණිස කළ යුතු වන්නේ එක් එක් ජනවර්ග අනුව රට කෑලිවලට කැඩීම නොව- පරිපාලනය තවදුරටත් විමධ්‍යගත කරමින්, ජනතා ප්‍රශ්න පහසුවෙන් සහ කාර්යක්ෂමව විසඳීමට අවස්ථාව සැළසීමයි. 

ඒ අතරම, සැමට නිදහසේ පුරවැසි අයිතිවාසිකම් භුක්ති විඳිය හැකි- ආගම රාජ්‍ය ව්‍යුහයෙන් නිදහස් වූ- නීතිය සැමට සාධාරණව ක්‍රියාත්මක වන, ආර්ථික සමෘද්ධිය සපිරි රටක් බිහි කළ යුතුය. පාසල් අධ්‍යපනයේ සිට ශ්‍රී ලාංකීය ජාතියක් ලෙස සිතන්නට පුරුදු කරන ජාතිවාදය, ආගම්වාදය, බෙදුම්වාදය වැපිරීම අපරාධයක් සේ සළකා දඬුවම් ලබා දෙන රටක් නිර්මාණය කළ යුතුය. 

එමෙන්ම, තේසවලමේ නීතිය වේවා කන්ද උඩරට නීතිය වේවා විවිධ ප්‍රදේශවලට හෝ විවිධ ආගමිකයන්ට විශේෂිත වූ මොන යම් හෝ බලාත්මක නීති තිබේ නම්, ඒ සියල්ල අහෝසි කොට කිසිදු වාර්ගික-ආගමික-ප්‍රාදේශීය විශේෂීකරණයකින් තොර වූ පොදු නීතියක් ස්ථාපිත රටක් අප ඇති කළ යුතුය.  

අවසාන වශයෙන් මෙයද කිව යුතුය. උතුරේ ජනතාව කෙරෙහි සැබෑ ආදරයක් උතුරේ දේශපාලනඥයන්ට සහ විදේශගත දෙමළ ප්‍රජාවට (ඩයස්පෝරා) තිබේ නම්, පසුගිය තිස්වසර තුළ අරමුදල් රැස් කර කොටි සංවිධානයට ලබා දුන්නා සේ, දැන් කළ යුත්තේ වෙනම රාජ්‍ය මානසිකත්වයෙන් මිදී- දැනටමත් ඕනෑවටත් වඩා දුක් විඳ ඇති උතුරේ ජනතාවගේ ජනජීවිතය ඉහළ නැංවීමට රජය සමග සහයෝගයෙන් කටයුතු කර අවශ්‍ය මූල්‍ය සම්පත් දායකත්වය සැපයීමයි.  

සිංගප්පූරුවේ දියුණුවේ පුරෝගාමියා වූ ලී ක්වාන් යූ ශ්‍රී ලංකාව සම්බන්ධයෙන් ද අදහස් දක්වා ඇති, අපට වැරදුණු තැන් ද දැක්වෙන වැදගත් ලිපියක් කියවූයෙමි. පහත ලින්ක් එක ඔස්සේ එය ද කියවන්න.


Saturday, August 8, 2015

සැබවින්ම ජාතිවාදී ආගම්වාදී පක්ෂ තහනම් කළ යුතු ද?


රංගිරි දඹුලු විහාරාධිපති ඉනාමලුවේ සුමංගල හිමියන් ද, අගරදගුරු කාදිනල් මැල්කම් රංජිත් හිමියන් ද පසුගියදා ප්‍රකාශයක් කරමින් කියා සිටියේ ලංකාවේ ඇති සියලු ජාතිවාදී සහ ආගම්වාදී පක්ෂ තහනම් කළ යුතු බවයි. සැබවින්ම එසේ කළ යුතු ද? මේ ඒ සම්බන්ධයෙන් කෙරෙන කෙටි විමසුමකි.

ජාතිවාදය යනු තමන් නියෝජනය කරනු ලබන ජනවර්ගය වර්ගෝත්තමවාදීවත්, සෙසු ජනවර්ග හීනත්වයෙනුත් සැළකීමට පොළඹවනු ලබන පටු දෘෂ්ටිවාදයකි. ආගම්වාදය ද එසේමය. බොහෝ විට එකිනෙකට ආබද්ධව පවතින මෙම ජාතිවාදය සහ ආගම්වාදය තවත් ජනකොට්ඨාශයකට හෝ ආගමික කණ්ඩායමකට එරෙහිව මානසික හෝ කායික පීඩනය එල්ල කළ හැකි අවියක් ලෙස ද, ජනවර්ග අතර ගිනි ඇවිළවිය හැකි අධික්‍රියාකාරී ඉන්ධනයක් ලෙස ද සැළකිය හැක. ඒ අනුව, ජාතිවාදය හා ආගම්වාදය මත පිහිටුවා ඇති දේශපාලන පක්ෂ විසින් දරණු ලබන සහ විටින් විට ඉස්මතු කරනු ලබන මතවාදයන් සහ ස්ථාවරයන් ද ජාතික වශයෙන් සැමට වැදගත් සහ සාධාරණ මතවාදයන් සහ ස්ථාවරයන් නොවන අතර, තමන් නියෝජනය කරනු ලබන ජනවර්ගය හෝ ආගමික කණ්ඩායම ඉලක්ක කරගත් පටු මතවාදයන් සහ ස්ථාවරයන් වේ.  

ගත වූ දශක කිහිපය තුළ ජාතිවාදයෙන් සහ ආගම්වාදයෙන් හිස කුරෝලු කරගත් විවිධ කල්ලි කණ්ඩායම් විසින් උහුළනු බැරි තරමේ හානියක් අප රටට සිදු කර ඇති බව ද, වත්මනෙහි ද සිදු කරමින් පවතින බව ද ඇස් කන් ඇති සවිඥානක ඕනෑම අයෙකු පිළිගන්නා සත්‍යයකි. ඒ අනුව, උතුරේ එක් පිරිසක් තමන්ට විශේෂිත බලතල සහිත පාලනයක් අවශ්‍ය යැයි කියමින් කාලයක් මුළුල්ලේ එක් ජාතිවාදයක නියැළෙමින් සිටියි. නැගෙනහිර තවත් පිරිසක් තමන්ට වෙනම පරිපාලන ඒකක අවශ්‍යයැයි කියමින් සැඟවුණු න්‍යාය පත්‍ර මත තවත් ආකාරයක ජාතිවාදයක නියැළෙමින් සිටියි. ඒ අතර, දෙමළ ජනයා සහ මුස්ලිම් ජනයා පිටස්තරයන් බව ද, මේ රට සිංහල බෞද්ධයන්ට පමණක් අයිති එකක් යැයි ද කියමින් තවත් පිරිසක් ඊට නොදෙවෙනි ජාතිවාදයක නියැළෙමින් සිටියි. මේ සියලු ජාතිවාදයන් සහ ආගම්වාදයන්ගෙන් මේ රටට සිදු වී ඇති සෙතක් තිබේ ද? රටට අත්කර දී ඇති ජයග්‍රහණයක් තිබේ ද? 

නැත... කිසිසේතම නැත. උතුරේ පැවති අරගලය කිසිදු වාර්ගික භේදයකින් තොරව සියලු ශ්‍රී ලාංකිකයන්ට හානි ගෙන දුන්නේය. පසුගිය කාලය තුළ කිහිප විටක් ඇවිළුණු සහ අවුළුවන්නට තවමත් උත්සාහ දරන සිංහල-මුස්ලිම් ගැටුමකින් ද රටට හානියක් සහ අපකීර්තියක් මිස වෙන කිසිවක් නම් නොලැබෙනු ඇත්තේය.   

අනුව, වර්ගවාදී සහ ආගම්වාදී පක්ෂ විසින් ජාතිවාදය හා ආගම්වාදය වපුරා යම් විශේෂිත ජන කෝටඨාශයක කරමතින් සැළකිය යුතු ආසන ප්‍රමාණයක් පාර්ලිමේන්තුව තුළ දිනාගෙන - දේශපාලනිකව කේවල් කිරීමේ බලයක් අත් කර ගැනීමෙන් අනතුරුව කරනු ලබන පටු ඉල්ලීම්වලට, ඇතැම් විට ජාතික න්‍යාය පත්‍ර රැගත් රජයකට පවා අවනත වීමට සිදු වේ. ඔවුන් විසින් කරනු ලබන එවැනි ඉල්ලීම් පොදුවේ සමස්ත ශ්‍රී ලාංකිකයන්ට වැදගත් වන, සාධාරණ ඉල්ලීම් නොවන නිසාත්, රටෙන් කෑල්ලක් කඩා ගැනීමට හෝ වෙනම පරිපාලන ඒකක පිහිටු වීමට කරනු ලබන ඉල්ලීම් කිසි සේත්ම රටේ සමස්තයාගේ සුභසිද්ධිය තකා කරනු ලබන ඉල්ලීම් නොව, තම පටු පරමාර්ථ සාධනය කර ගැනීමට කරනු ලබන ඉල්ලීම් වන නිසාත්, එවන් ප්‍රදේශවාදී සහ වාර්ගික නැඹුරුතාවෙන් යුත් දිශානතියකට රටත් ජනතාවත් රැගෙන යන සුළු දේශපාලන පක්ෂවලින් පොදුවේ රටට වන කිසිදු සෙතක් නැත.   

ජාතිවාදී හෝ ආගම්වාදී ලේබල් අලවා ගත් පක්ෂ - දෙමළ ජාතික සන්ධානය වේවා ශ්‍රී ලංකා මුස්ලිම් කොන්ග්‍රසය වේවා මෑතකම පිහිටුවාලූ බොදු ජන පෙරමුණ වේවා මේ කිසිදු පක්ෂයක් වටා ඒ ඒ ජනවර්ග සහ ආගමික කණ්ඩායම් ඒකරාශි වීම රටට සුභ නැත. ඒ වෙනුවට, කිසිදු ජාතියක් හෝ ආගමක් ලේබල් කර නොගත් ජාතික ප්‍රවාහයේ දේශපාලන පක්ෂ එනම් එක්සත් ජාතික පක්ෂය වේවා ශ්‍රී ලංකා නිදහස් පක්ෂය වේවා ජනතා විමුක්ති පෙරමුණ වේවා මේ ඕනෑම පක්ෂයක් වටා ජනතාව වාර්ගික හෝ ආගමික පදනමින් තොරව හුදු ශ්‍රී ලාංකිකයන් ලෙස එකතු වීම රටට සැබවින්ම හිතකරය.   මෑතක් වන තුරුම වාර්ගික ලේබලය යටතේ පැවති ජාතික හෙළ උරුමයේ නම ද, එක්සත් ජාතික යහපාලන පෙරමුණ යැයි වෙනස් කර ගැනීම ද ඉතා අගය කළ හැක. 

එහෙත් මෙහිදී තව දෙයක් පිළිබඳව ද අප අවධානය යොමු කළ යුතුය. එනම්, එකවර මෙම පක්ෂ තහනම් කිරීමට යාමෙන් ගැටලුකාරී තත්වයන් නිර්මාණය විය හැකි බැවින්, එය ක්‍රමවත් සන්නිවේදනයක් හරහා සිදු කළ යුතු වීමයි. ඒ අනුව, අලුතින් ලියාපදිංචි කරනු ලබන කිසිදු පක්ෂයක් ජනවාර්ගික හෝ ආගමික නාමයන් යටතේ  ලියාපදිංචි නොකිරීමටත්, වාර්ගික හෝ ආගමික නාමයන් යටතේ දැනට ලියාපදිංචි කර ඇති සියලු පක්ෂවලට සිය නම් වෙනස් කර ගැනීම සඳහා සාධාරණ කාලයක් ලබා දීමටත් කටයුතු කළ හැකිය. 

එසේම, කිසිදු ආගමක පූජ්‍ය/පූජක තැනැත්තන් පක්ෂ දේශපාලනයට නො ආ යුතු අතර, ඔවුන් මැදිහත්කරුවන් සහ අනුශාසකයන් ලෙස සිය ගෞරවය ආරක්ෂා කරගනිමින් රාජ්‍යපාලනය සඳහා බලපෑම්කාරක පිරිසක් ලෙස ස්වාධීනව කටයුතු කිරීම ද ඉතා වැදගත්ය. 

ඒ අතරම, පුරවැසි අයිතිවාසිකම් කිසිදු වාර්ගික-ආගමික භේදයකින් තොරව සැමට හිමි වන බවට ද, නීතිය කිසිදු වාර්ගික හෝ ආගමික විශේෂීකරණයකින් තොරව සැමට සාධරණව  ක්‍රියාත්මක වන බව ද තහවුරු කළ යුතුය. එසේම රටේ සියලු පුරවැසියන්ට පොදු වූ නීතියට සහ ව්‍යවස්ථාවට පටහැනිව කුමන හෝ ආගමික නායකයෙක් වුව ක්‍රියාකරන්නේ නම්, එවැනි අය බෞද්ධ ද හින්දු ද, කතෝලික හෝ ක්‍රිස්තියානි ද, ඉස්ලාම් හෝ වෙනත් ආගමික පූජකතුමෙක් ද යන්න කොහෙත්ම නොසළකා නීතිය ක්‍රියාත්මක කළ යුතුමය. 

ඒ අනුව, ශ්‍රී ලංකාවේ භෞමික අඛණ්ඩතාවය සඳහාත්, ජාතික සමගිය ආරක්ෂා කිරීම සඳහාත් තබනු ලබන ශක්තිමත් පියවරක් ලෙස මෙම යෝජනාව සැළකිය හැකිය.