Friday, September 25, 2015

ඉන්දු ලංකා ධීවර ගැටලුව වටේ යාමක් ද?

ඉන්දු – ලංකා ධීවර ගැටලුව පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරීම සඳහා ඉන්දීය ධීවර සංගම් සිදුකළ ඉල්ලීම මෙරට ධීවර සංගම් විසින් ප්‍රතික්ෂේප කළ බව පසුගියදා මාධ්‍ය වාර්තා කර තිබුණි. ඊට හේතු වශයෙන් උතුරේ ධීවර සංගම් නියෝජිතයන් ප්‍රකාශ කර තිබුණේ පසුගියදා දෙරටේ අගමැතිවරුන් හමු වී කළ සාකච්ඡාවේදී නිසි විසඳුමකට ඒමට නොහැකි වූ කාරණයක් පිළිබඳව ධීවර සංගම් පමණක් සාකච්ඡා කිරීමෙන් පලක් නොවන බවය. 

සැබවින්ම, ඉන්දු ලංකා ධීවර ගැටලුව පහසුවෙන් විසඳිය නොහැකි-නූල් බෝලයක් තරමට අවුල්සහගත - දැවැන්ත ගැටලුවක් ද? 

ඉන්දු -ශ්‍රී ලංකා මුහුදු සීමාව සහ එය 
උල්ලංඝනය කෙරෙන ආකාරය
යුද්ධය පැවති සමයේ නාවික හමුදාව විසින් පනවන ලද විවිධ තහංචි නිසා සහ අවිනිශ්චිත ආරක්ෂක වාතාවරණය නිසා ඉන්දු ලංකා ධීවර ප්‍රශ්නය එතරම් කරළියට පැමිණි බවක් අපට දක්නට නොලැබුණි. නමුත්, යුද්ධය හමාර වීමත් සමගම රාජ්‍යතාන්ත්‍රික වශයෙන් සාකච්ඡාවට බඳුන් කෙරෙන තරමට එම ප්‍රශ්නය වර්ධනය විය. මේ පිළිබඳව පසුගිය රජය සමයේ ද රාජ්‍යතාන්ත්‍රික මට්ටමින් සහ දෙරටේ ධීවර සංගම් මට්ටමින් සාකච්ඡා පැවැත්වුණු අතර, ඉන් ද විසඳුමක් නොලැබුණි. වත්මන් අගමැති රනිල් වික්‍රමසිංහ මහතා පසුගියදා කළ ඉන්දීය සංචාරයේදී ද මේ පිළිබඳව ඉන්දීය අගමැතිවරයා සමග සාකච්ඡා කළ බව ද, ඉන් විසඳුමකට පැමිණීමට නොහැකි වූ බව ද මාධ්‍ය වාර්තා කර තිබුණි. 

නමුත්, අපට ඇති ප්‍රශ්නය නම් වසර ගණනාවක් තිස්සේ මේ තරම් සාකච්ඡා කිරීමට සහ සාකච්ඡා කරමින් ඇදගෙන යාමට ඇති ප්‍රශ්නය කුමක් ද කියාය. දැනට පැන නැගි ඇති ඉන්දු ලංකා ධීවර ගැටලුව ජාත්‍යන්තර සාගර ප්‍රඥප්තීන්ට හා ද්විපාර්ශවික එකඟතාවන්ට අනුකූල නොවීම නිසා හටගෙන ඇති තත්වයක් මිස අන් කිසිවක් නොවේ. 

එක්සත් ජාතීන්ගේ සාගර නීති ප්‍රඥප්තිය යටතේ ශ්‍රී ලංකාවට සහ ඉන්දියාවට අදාළව ජාත්‍යන්තර මුහුදු සීමා මොනවා ද යන්න වෙන වෙනම නිර්ණය කර තිබේ. ඊට අමතරව දෙරට අතර 1974 සහ 1976 අත්සන් කරන ලද මුහුදු සීමා සම්බන්ධයෙන් වූ එකඟතාවන් මගින් පෝක් සමුද්‍ර සන්ධිය සහ මන්නාරම් බොක්ක ආශ්‍රිත මුහුදු සීමා පිළිබඳ පොදු එකඟතාවන්ට එළඹ තිබේ. (දෙරටේම පාරම්පරික ධීවර ප්‍රදේශවල සීමා මායිම් පිළිබඳ එකඟ වෙමින්, එම ප්‍රදේශය තුළ දෙරටේ නාවුක යාත්‍රාවන්ට නිදහසේ ගමන් කිරීමේ අවස්ථාව සැළසුණි. කච්චතිව් දූපත ශ්‍රී ලංකාව සතු බවටත්, ඉන්දියානුවන්ට ආගමන ලියකියවිලි රහිතව එහි පැමිණිය හැකි ලෙසත් එකඟතාවන්ට එළඹුනේ ද ඒ අනුවය) මූලාශ්‍රය පිටුව 11, Hettiarachchi. A, Fisheries in the Palk Bay Region: The IndianFactor, Ministry of Fisheries and Aquatic Resources

ඒ සියලු ජාත්‍යන්තර නීතින්ට හා ද්විපාර්ශවික එකඟතාවන්ට අනුව, ශ්‍රී ලංකාවේ මුහුදුසීමාව සහ ඊට අයත් සම්පත් ආරක්ෂා කිරීමේ පූර්ණ වගකීම සහ නෛතික අයිතිය ශ්‍රී ලංකා නාවික හමුදාවට ඇත. එලෙසින්ම, තම රටේ මුහුදු සීමාව සහ ඊට අයත් සම්පත් ආරක්ෂා කිරීමේ පූර්ණ වගකීම සහ නෛතික අයිතිය ඉන්දියානු ආරක්ෂක අංශවලට ඇත. බොහෝ විට ඉන්දියානු ධීවරයන් බුරුතු පිටින් ලංකා මහුදු සීමාව ඉක්මවාවිත් මසුන් ඇල්ලීමේ නිරත වෙති. එවැනි අය ධීවර යාත්‍රා ද සමග ශ්‍රී ලංකා නාවික හමුදා අත්අඩංගුවට පත් වෙති. ලංකා ධීවරයන් ද ඉන්දියානු මුහුදු සීමාව ඉක්මවන විට, ඔවුන් ඉන්දීය වෙරළාරක්ෂක හමුදා අත්අඩංගුවට පත් වෙති. වෙනත් රටක මුහුදු සීමාව උල්ලංඝනය කර- ධීවර කටයුතුවල නියැළෙන විට එවැනි තැනැත්තන් එම රටේ මුහුදු සීමා නීති අනුව අත්අඩංගුවට ගැනීම ප්‍රශ්නයක් වන්නේ කෙසේ ද?  

යමෙක් එය ප්‍රශ්නයක් ලෙස දකින්නේ නම්, එම ප්‍රශ්නය නිරාකරණය කර ගැනීමට ඇති විසඳුම සාකච්ඡා තබමින් මන්මුළා වූවන් සේ වටේ යමින්- කාලය කා දැමීම නොව, දෙරටේම ධීවරයන් අනෙකුත් රටවල මුහුදු සීමා උල්ලංඝනය කර මසුන් ඇල්ලීමට කටයුතු නොකිරීමය. එසේ නොකරන පුද්ගලයන් අත්අඩංගුවට ගෙන-අධිකරණය වෙත ඉදිරිපත් කිරීම ඒ රටේ ආරක්ෂක අංශ වල වගකීමය. 
  
ඉන්දියානු ධීවරයන්ට ශ්‍රී ලංකා මුහුදු සීමාවේ මසුන් ඇල්ලීමට සතියට දින දෙකක්වත් දෙන්නැයි ඉන්දීය ධීවර සංගම් වරෙක යෝජනාවක් ඉදිපත් කර තිබුණි. මීට මාස කිහිපයකට පෙර දෙරටේ ධීවර සංගම් නියෝජිතයන් අතර පැවති සාකච්ඡාවකදී ද වසරකට දින 83 බැගින් ඉන්දීය ධීවරයන්ට ශ්‍රී ලංකා මුහුදු සීමාවේ මසුන් ඇල්ලීමට ඉඩ ලබා දෙන්නැයි ඉන්දීය පාර්ශවයෙන් යෝජනා ඉදිරිපත් වී තිබුණි. නමුත්, ප්‍රශ්නය වන්නේ එසේ කිරීමට ශ්‍රී ලංකාවට තිබෙන අවශ්‍යතාව කුමක් ද කියාය. යම් ලෙසකින් හෝ අප රටේ පාලකයන් එසේ කිරීමට ඉන්දියානු ධීරයන්ට අවස්ථාව ලබා දෙන්නේ නම්, ඉන්දියානු මුහුදු සීමාවේ මසුන් ඇල්ලීමට ද ඒ හා සමාන අවස්ථා ශ්‍රී ලංකා ධීවරයන්ට ලබා දීමට වගබලා ගත යුතුය. නමුත්, එවැනි ඔලමොට්ටල-අදූරදර්ශී තීරණ ගතහොත්, ඉන් දීර්ඝකාලීන අවාසිය ශ්‍රී ලංකාවට බව පාලකයන් සිහිතබා ගත යුතුය. ඊට එක් සරළ හේතුවක් ලෙස, උතුරු මුහුදු තීරයෙහි මසුන් අල්ලන ඉන්දියානු ධීවර යාත්‍රා සංඛ්‍යාව හා එම තීරයෙහි මසුන් අල්ලන ශ්‍රී ලංකා ධීවර යාත්‍රා සංඛ්‍යාව අතර තුලනයක් නැති වීම පෙන්වා දිය හැක. එමනිසා, එවැනි තීරණයක අනිවාර්ය අවාසිය ශ්‍රී ලංකාවටය.     

දැනට අත්අඩංගුවට ගෙන සිටින සියලුම ධීවරයන් නිදහස් කිරීමත්, යම් නිශ්චිත දිනයක් ප්‍රකාශයට පත්කර එදිනෙන් පසුව මුහුදුසීමා නීති අකුරටම ක්‍රියාත්මක කරනු ලබන බවට ප්‍රකාශයට පත් කිරීමත්, පූර්ව දැනුවත් කිරීම් වශයෙන් ප්‍රකාශිත දිනයෙන් පසුව මුහුදුසීමා උල්ලංඝනය නොකරන ලෙසත්, උල්ලංඝනය කළහොත් අත්අඩංගුවට ගනු ලබන බවත්, ඒ සම්බන්ධයෙන් කිසිදු සමාවක් නොලැබෙන බවත් දෙරටේම බලධාරීන් එකහඬින් ප්‍රකාශ කිරීම මෙම ප්‍රශ්නය විසඳීම සඳහා කළ යුතු කාර්යය නොවේ ද? 

මේ රටේ පාලකයන් තේරුම් ගත යුතු දෙයක් ඇත. එනම්, වසර තිහක් තිස්සේ උතුරේ ධීවරයන් යුද්ධය නිසා තම ජීවිකාව නිදහසේ කරගන්නට නොහැකිව බැටකමින් සිටි බව ද, එකල පනවා තිබූ තහංචි දැන් ඉවත් කර ඇති නිසා දැන්වත් වැට පනින්නන්ගේ බාධාවකින් තොරව ඒ කාර්යය නිදහසේ කර ගැනීමට වාතාවරණය සළසා දිය යුතු බවත්ය. 

ගවයන් වුව වැට ශක්තිමත් නොවූ විට වැට පැනීමට උත්සාහ කරති. එහෙත් වැට ශක්තිමත් නම් සහ වැට පැන්නොත් ගැලවීමකුත් නැති බව දන්නේ නම් වැට පනින්නට උත්සාහ කරන්නේ නැත. එසේ නැතිව, සුළඟට වැනෙන පඹයන් සේ කළ යුතු දේ නොකර-කිවයුතු දේ නොකිය කල් ඇරීමෙන් ප්‍රශ්න දිග්ගැස්සෙනු විනා ඇති වන ඵලයක් නැත.    

වැට පනිනවුන් සම්බන්ධයෙන් නීතිමය කටයුතු කිරීමේදී, අවශ්‍ය නම් එලෙස හසුවන්නන් ඔවුන් අයිති රටට බාර දුන්නාට ගැටලුවක් නැත. එවිට, ඔවුන්ගෙ අඹුදරුවන්ට වුව ඔවුන්ගෙ දුක සැප පහසුවෙන් බලා කියා ගන්නට හැකියාව ලැබෙනු ඇත. 

ඉන්දු ලංකා මුහුදු සීමාව, එ් හා බැඳි දේශපාලන තොරතුරු සහ පැනනැගි අර්බුද පිළිබඳව වැඩිදුර තොරතුරු දැනගැනීම සඳහා ඇමරිකා ආරක්ෂක විශ්වවිද්‍යාලය විසින් සංවිධානය කරන ලදුව, 2008 ඔක්තෝබර් මසදී තුර්කියේ ඉස්තාන්බුල් නගරයේ පැවති වැඩමුළුවකදී සනත් ද සිල්වා නමැති විද්වතෙකු විසින් ඉදිරිපත් කරන ලද සවිස්තරාත්මක පත්‍රිකාව මෙම ලින්ක් එකෙන් ඩවුන්ලෝඩ් කර කියවන්න. එහි 10-12 පිටුවල ඉන්දු-ලංකා මුහුදු සීමා උල්ලංඝනය කර ධීවර කටයුතු කිරීම පිළිබඳව තොරතුරු සඳහන් වේ.    

No comments:

Post a Comment